Tegenwoordig zijn fotojournalisten snel ter plaatse nadat een natuurramp heeft plaatsgevonden. De focus ligt veelal op de slachtoffers. Dat was in de Nederlandse koloniën destijds anders. Aanvankelijk legden alleen professionele fotografen deze rampen fotografisch vast. Deze rampenfoto’s werden commercieel verkocht en belanden bijvoorbeeld in familiealbums of speciaal vervaardigde rampenalbums. De commerciële foto’s waren binnen de archipel verkrijgbaar, maar werden ook ver daar buiten getoond in het moederland, aan de koningin bijvoorbeeld. De rampenfoto’s vormen geen documentair en chronologisch verslag van een ingrijpende gebeurtenis, het zijn constructies van fotografen. Zij bepaalden hoe ze de ramp in beeld brachten met aandacht voor bijvoorbeeld de schoonheid van een vulkaanuitbarsting
Spreker: Liesbeth Ouwehand is conservator fotografie bij de Koninklijke Verzamelingen in Den Haag. Ze is gespecialiseerd in historische fotografie en heeft een bijzondere belangstelling voor koloniale fotografie uit Zuidoost-Azië. Ze publiceerde onder meer over Chinese fotografen en afscheidsalbums uit koloniaal Indonesië.
Locatie: Indische zaal Museum Bronbeek
Deze activiteit is onderdeel van de Week van de Koloniale Geschiedenis