De Koude Oorlog was een periode in de tweede helft van de twintigste eeuw waarin een gewapende vrede bestond tussen het kapitalistische Westen (met de VS aan het hoofd) en het communistische Oosten (met de Sovjet-Unie als leider). Historicus Paul Stolk heeft onderzoek gedaan naar twaalf schoolboeken die zijn verschenen tussen 1948 en 2017. Hij heeft hierbij gekeken naar op welke manier het begin van de Koude Oorlog beschreven wordt. Na uitgebreid onderzoek kwam naar voren dat er grote verschillen bestaan. Zo begint volgens het schoolboek Coda (1970) de Koude Oorlog met de Griekse burgeroorlog in 1946, terwijl een ander schoolboek (1950) uitgaat van de Blokkade van Berlijn in 1948 als het begin van de Koude Oorlog. In de drie kwartier durende lezing zal Paul Stolk deze verschillen toelichten en uitleggen hoe en waarom deze ontstaan zijn.
Het RHCVV vindt het belangrijk dat mensen zich bewust zijn dat er niet zoiets is als de geschiedenis. Er bestaan in het collectieve geheugen dus verschillende verhalen. Dit komt doordat ‘het collectief geheugen van leerlingen mede gevormd wordt door de geschiedenismethodes die op school worden gebruikt. De historiografie [geschiedschrijving] van de Koude Oorlog is onderhevig aan veranderingen en dus ook de informatie die de leerlingen op latere momenten in hun leven tot zich kunnen nemen.’ aldus Paul Stolk in zijn onderzoek.
Nederland was indirect betrokken bij de Koude Oorlog, deze periode in de geschiedenis heeft daarom ook haar sporen nagelaten in onze streek. Zo is een deel van fort Nieuwersluis tijdens de Koude Oorlog zo ingericht, dat deze in geval van een dreigende kernoorlog volledig was af te sluiten en in Weesp vond in 1981 een protest tegen kernwapens plaats.
Praktische informatie
De online lezing ‘De Koude Oorlog in schoolboeken’ zal 20 oktober vanaf 14.00 uur te bekijken zijn via onze website (www.rhcvechtenvenen.nl) en ons YouTube-kanaal (Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen). De lezing zal online blijven staan en kan bekeken worden op een tijd die u het meest schikt.