De Wu Tang Clan en LEGO
Wat hebben de Wu Tang Clan en LEGO te maken met de Maand van de Geschiedenis? Op het eerste gezicht misschien niets, maar er zijn wel degelijk raakvlakken. Laten we beginnen met leren van de New Yorkse rappers van de Wu Tang Clan. Hoewel de wereld van een Nederlandse culturele instelling op het oog weinig te maken heeft met deze rappers is er één belangrijke overeenkomst: C.R.E.A.M. Ook voor onze sector geldt: Cash Rules Everything Around Me. Want hoe komen we eraan? Menne Scherpenzeel van de Blauwe Noordzee en het Fonds voor Cultuurparticipatie gaven tips. In de tuin van het Centraal Museum mochten we met LEGO aan de slag. Van LEGO kan je alles maken – ook een inventarisatie van wie je stakeholders zijn. Deze stakeholders hoeven geen erfgoedinstellingen te zijn: verschillende deelnemers aan de workshop professionalisering gaven aan dat ze partners zoeken buiten de grenzen van de sector. Dit laat ook de veelzijdigheid van het thema zien: van vluchtelingen toen en nu tot verrassende samenwerkingspartners.
Padmini Kruitwagen sprak over de organisatie achter de Maand van de Geschiedenis, wat zij de afgelopen jaren hebben neergezet en wie de doelgroep is. Onderzoeksbureau Motivaction ontwikkelde drie persona’s: de gepokt en gemazelde museumbezoeker Jan Willem, de ietwat vrije geest Chris, en Miranda. Miranda gaat het liever met de kinderen naar het zwembad dan naar een museum en leest de Telegraaf. Het gegniffel uit de zaal zegt ons iets over de ivoren toren waar we te vaak in blijven hangen. Want ondanks dat Miranda naar SBS6 kijkt is het toch is het handig om haar naar je tentoonstelling te krijgen, ze staat immers symbool voor 45% van de Nederlanders. Hoog tijd om onze eigen grens te verleggen en de historisch culturele wereld wat inclusiever te maken.
Kijk over de grenzen heen
Ad van Liempt sloot de dag af met anekdotes over zwart-wit en grenzen in WOII, met prachtige oneliners als “Zegt u het maar, waar de grenzen liggen van recht en gerechtigheid…” De laatste les kwam van dj von rosenthal - "Als je over de grenzen van je vakgebied heengaat, creëer je nieuwe kansen." von rosenthal gebruikt in zijn mixen niet de beat van dance maar de kleur en het gevoel van klassieke muziek. Dit zal leiden tot het leitmotiv voor de Maand van de Geschiedenis, door elke deelnemende instelling te gebruiken. Geïnspireerd door von rosenthal: overschrijd ook de grenzen tussen deze instellingen.
Dit vond op de borrel gretig navolging: er was een flink aantal bezoekers dat ons vertelde vooral te komen voor het netwerken. Ook wij eindigden de dag een aantal visitekaartjes en leuke ontmoetingen rijker, en blij met de inspiratie die we hadden opgedaan. Nu is het tijd om met de inspiratie aan de slag te gaan. Wij dagen jullie uit om niet alleen in historische zin naar grenzen te kijken, maar ook buiten de grens van je instelling en je reguliere publiek te kijken. We kijken uit naar unieke samenwerkingen en grensoverschrijdende bezoekers. Life starts outside your comfortzone en dat geldt ook voor culturele- en erfgoedinstellingen.
Key Learnings
Weet wie je zelf bent en waar je voor staat
We leerden dat een fondsaanvraag helemaal niet gaat om geld, maar om (zelf)vertrouwen, urgentie, en het bestaansrecht van de aanvragende partij. Want eerlijk is eerlijk, zou de wereld slechter af zijn als jouw project niet doorgaat?
Verleg je eigen grenzen
Doe iets anders dan ze van je verwachten. Leer van dj von rosenthal en pak het net even anders aan dan men gewend is. Zo kun je nieuwe doelgroepen binnen halen en de oude doelgroep verrassen.
Andere doelgroep
Denk goed na over hoe je de doelgroep benadert. Dat je evenement gericht is op Chris, betekent niet dat Jan-Willem niet kan komen, maar ze vragen wel om een andere, gerichte benadering. Zorg ervoor dat je op doelgroep communiceert – je stuurt je persbericht naar de pers, en niet naar je ambassadeurs en vice versa.
Reizende Reporters: Paul de Jong en Kayleigh Goudsmit van Jonge Historici
Kayleigh Goudsmit (1990) heeft Geschiedenis gestudeerd aan de VU, waar ze afstudeerde op kinderboeken uit de Sovjet-Unie. Vervolgens haalde ze haar MA Boekwetenschap & Handschriftenkunde aan de UvA. In februari 2016 richtte ze haar eigen bedrijf Voltooid vertelde tijd op, waar ze als historicus en tekstschrijver verhalen inzet voor o.a. museumeducatie. Daarnaast is ze actief betrokken bij Stichting Jonge Historici.
Paul de Jong (1990) is freelance historicus, werkt onder andere voor het Scheepvaartmuseum, Het Anne Frankhuis en het online magazine Nachtbrakers. Om eventuele verveling tegen te gaan is hij ook projectleider bij Stichting Jonge Historici.