Het is pas dag twee, blijf ik tegen mezelf herhalen, het is pas dag twee, maar het liefst was ik in hink-stap-sprongen naar de zee gesprint, had ik die envelop opengescheurd en had ik de inhoud leeggeschud boven de eerste de beste golf. Maar dat is niet hoe mijn oma het zou willen, besef ik. En dat was ook niet hoe hij het had gewild.
Wanneer de Indonesische echtgenoot van haar grootmoeder overlijdt, reist Hannah af naar zijn geboorteland. Niet alleen om zijn as uit te strooien, maar ook om beter te begrijpen wie deze getraumatiseerde man was. Was hij echt liever daar dan hier, liever dood dan in leven? Zo onderneemt Hannah een eenzame zoektocht naar geluk, die vele vormen aanneemt, en die laat zien dat we elkaar soms pas na de dood beter begrijpen. Vluchthaven toont de fragiele kunst van het achterblijven, en laat zien hoe ver de schaduw van de geschiedenis kan reiken.
Anne van den Dool (1993) is tekstschrijver, auteur en cultureel journalist. Ze studeerde film- en literatuurwetenschap en neerlandistiek aan de Universiteit Leiden en de Université de Lille. Ze schrijft voor onder meer NRC Handelsblad, de Koninklijke Bibliotheek en Het Nationale Theater. Ook is ze curator bij het Literatuurmuseum. In 2014 debuteerde ze met de roman Achterland bij Querido; haar tweede roman, Vluchthaven, verscheen dit najaar. Ze publiceerde poëzie in Tirade, Poëziekrant en DW B. Meer informatie vind je op haar website.
Sophie Zijlstra (1967) debuteerde met het veelgeprezen Mevrouw Couperus (2007), waarvan vijf drukken verschenen, gevolgd door het lovend besproken Potifars vrouw en Margot, een opzienbarende roman over het zusje van Anne Frank. Onlangs verscheen Ik, alleen, het eerste deel van een drieluik over het Hollandse koningshuis.
Vluchthaven aanschaffen? Dat kan hier.