Puffende en sissende locomotieven
Bij het Spoorwegmuseum ontmoet je de werklui die ervoor zorgden dat de treinen konden rijden. Je gaat via de speurtocht op pad. Tijdens die spannende tocht ontdek je de verschillende beroepen die er tijdens de jaren '50 zoal bij de Spoorwegen waren. Dat was de tijd dat puffende en sissende stoomlocomotieven nog kolen en water kwamen innemen op het emplacement van station Utrecht Maliebaan...
Werkterrein Utrecht Maliebaan
Zo noemen we het achterterrein van het Spoorwegmuseum. Verspreid over dit terrein vind je zeven werkmannen, die in de jaren 50 van de vorige eeuw op het rangeerterrein werkten. Je kunt ze in deze speurtocht allemaal opsporen! Met een druk op de knop vertellen ze je boeiende verhalen over hun werkzaamheden
Wie tref je daar zoal aan?
Nou, de depotchef bijvoorbeeld. Die zorgt dat alles in goede banen wordt geleid. Hij is de baas van het locomotiefdepot. Hij heeft ook een knecht: de depotknecht. Hij doet allerlei zware klusjes op het werkterrein, zoals bijvoorbeeld kolen sjouwen. Er is ook een TOPZ, dat is een afkorting van tractieopzichter. Tractie is alles wat met het rijden van locomotieven te maken heeft, de TOPZ is dus de baas van de machinisten. Hij deelt het kantoortje samen met de depotchef, maar eigenlijk werkt hij vooral op de locomotieven. De baanwerker zorgt dan weer voor de reparaties aan het spoor.
Ze doen hun werk vooral ’s nachts, en dat is soms gevaarlijk werk. Daarom heeft de baanwerkersploeg ook een speciale veiligheidsman. Hij werkt niet mee, maar let goed op passerende treinen, zodat hij de baanwerkers tijdig kan waarschuwen.
De seinhuiswachter bedient alle seinen en wissels op het terrein. Hij heeft van boven een goed overzicht. De rangeerder ten slotte zorgt voor het koppelen van de rijtuigen en rangeert de treinen.
Leer ze allemaal kennen en luister naar de verhalen die ze te vertellen hebben!