Peter van Deurloo (journalist van de Gelderlander en auteur van het boek Grote Werken) neemt je in zijn verhaal mee naar het Land van Maas en Waal, een eeuwenlang geïsoleerd gebied, als een eiland opgesloten tussen de rivieren met slechte wegen die grote delen van het jaar door nattigheid onbegaanbaar waren. Je kon dan alleen over de Maasdijk of over de Waaldijk de dorpen bereiken.
Bruggen over de rivieren waren er tot ver in de twintigste eeuw niet. Veerponten en veerbootjes deden dienst als varende bruggen naar de Betuwe en naar Noord-Brabant. Eind negentiende eeuw probeerden de dorpsnotabelen hun weinig welvarende streek te ontsluiten. Ze sorteerden voor op de aanleg van een verbinding per tram. De stoomtram kwam en de bestaande wegen werden verbeterd.
Stoomgemalen verlosten het gebied van overtollig water waardoor het begaanbaarder werd. Een doorgaande weg werd gerealiseerd in de nieuwe eeuw: de Van Heemstraweg. Bij elke nieuwe opening naar de buitenwereld klonk gejuich. Maar er waren ook teleurstellingen en terugslagen.
Pas in de jaren vlak voor en na de Tweede Wereldoorlog kwam de grote ommekeer. Aansluiting op de buitenwereld, welvaart. Bruggen, snelwegen zelfs. Het Land van Maas en Waal werd een 'normaal stukje Nederland'.
Goed om te weten
- Er is plaats voor maximaal 55 deelnemers.
- Tickets kunnen alleen online gekocht worden via de webshop.