Hoofdlezing – Guyot doveninstituut: het ‘ontstommen’ van doven
Tijdens de Verlichting (grofweg 18e eeuw) buigen wetenschappers zich over filosofische vragen als ‘Wat is taal?’ en ‘Wat is denken?’. Dove mensen, die niet kunnen horen en spreken, vormden interessant studiemateriaal bij deze vragen. Kunnen mensen die niet spreken wel denken? En kunnen zij als mensen getypeerd worden of waren zij eigenlijk dieren in de verschijningsvorm van mensen?
Er waren voorbeelden van doven die konden leren, lezen en schrijven. Zij kwamen voornamelijk uit de adel en gegoede burgerij. Nobelen die ‘begiftigd’ waren met goed verstand. Het gewone volk werd in in het algemeen gezien als ‘redeloos vee’. Het leek hierdoor aannemelijk dat doven uit het gewone volk daarmee ook redeloos waren. Tot een dominee uit Groningen, Henri Daniel Guyot (1753-1828), een reis naar Parijs maakte. Daar werd hij geïnspireerd om het eerste doveninstituut in Nederland op te richten.
Corrie Tijsseling is historisch pedagoog en senior onderzoeker bij Kentalis. Tijsseling is gespecialiseerd in de geschiedenis van het Nederlandse dovenonderwijs en zet zich daarnaast in voor de archivering en digitalisering van het cultureel erfgoed van doven in Nederland.
Praktisch
De lezing wordt in de Nederlandse Gebarentaal (NGT) gegeven en er zijn tolken NGT aanwezig die de lezing naar Nederlands vertalen. Kortom, het historisch café is voor iedereen toegankelijk.
Minilezingen – Verborgen eurekaverhalen
Na de hoofdlezing laten andere sprekers u tijdens minilezingen kennismaken met de schatten die in de depots van verschillende erfgoedinstellingen in Groningen liggen. Welke eurekaverhalen schuilen er achter de objecten of archiefstukken die bewaard worden door musea en de Groninger Archieven?
Deze activiteit vindt plaats in het Museum aan de A.