Artikel

.Monaco Dining.

Gidi Pols

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs laten zich inspireren door 17e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum vanuit één kernvraag: wat zie je als je met oog voor Eureka-momenten naar deze objecten kijkt? Gidi Pols schreef een gedicht geïnspireerd door het financiële verhaal achter het Portret van koopman Rogier Le Wite, koopman in Antwerpen door schilder Jacques Jordaens uit 1635. ‘het smaakt hier naar potential business partners’

Jacques Jordaens, Portret van Rogier Le Witer, koopman in Antwerpen, 1635 Rijksmuseum, Amsterdam, SK-A-4971 Aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Mondriaan Stichting, het Ministerie van OCenW, het VSBfonds, de Jaffé-Pierson Stichting, de heer H.B. van der Ven, Den Haag en het Rijksmuseum Fonds

 

Het is nazomer in Moneyland,
stabiel 20 graden, gestold in luchtvochtigheid.
de loods is liefdeloos.

Ik droom van je,
jij, mijn freeportbitch, loverboysyndroom,
sommige schoonheid zit nu eenmaal vooral in veilingwaardes.

Monaco dining, niemand proeft de kreeft,
het smaakt hier naar potential business partners.
De lucht drachtig van zwendelzin.
Monaco dining, omdat ik weet dat jij het spel kent,
jij, mijn freeportbitch, mijn amulet investment,
jij weet hoe zijdezacht de welvaart was.

Voor Sotheby’s naar Londen.
Savile Row-tweed, vooral omdat het erbij hoort.
Er zijn tapijtverkopers hier, ze dineren
met baronnen. Ook mijn nageslacht zal ooit van adel zijn,
zoals het jouwe werd.

Ik overweeg je vrouw te stelen, in de fik te zetten.
Een feniks met Lloydsmiljoenen
die rechtstreeks naar Grand Cayman vliegt.
Champagnemoment op de Zuidasverdiepingen.

Ik weet dat jij het spel kent,
jij, mijn freeportbitch, mijn amulet investment,
ging het niet altijd al om de jacht?

Dat is wat de mecenas zei die je vrijkocht,
je sliep in het bed van Noortman toen,
kunsthyena’s.

Maar hoe anders was jij,
mijn freeportbitch, mijn filantrokapitalist,
ook jij kocht je aanzien met aalmoezen, toch

 

Gidi Pols (1993) onderzoekt als journalist De Zuidas-mens voor o.a. NRC, de Volkskrant, Trouw en de Groene Amsterdammer. Soms druppelt er wat van door in zijn gedichten. Vaker gaat zijn (voordraag)poëzie over de vlavoorkeur van daklozen, de vuurtoren aan het Haringvliet of wachten op het ontspruiten van bonenplanten.

Artefact: Collectie Rijksmuseum, Amsterdam 

Portret auteur © Marianne Hommersom