Tussen 1933-1945 kregen Duitse schoolkinderen les met schoolplaten en lesmethodes waarin een eendimensionale opvoeding werd overgedragen. Andere visies, meningen, opvattingen werden niet getolereerd. Geschiedenis, aardrijkskunde, leesonderwijs en zelfs gymnastiek – deze vakken stond in dienst van het nationaalsocialisme.
Nazi-ideologie
Het verleden en de kinderwereld werden verdraaid. Schoolkinderen leerden dat de oorsprong van de nazileer en de bijbehorende nazisymbolen al in de prehistorie lag. ‘Rassenkunde en erfelijkheidsleer’, nieuwe schoolvakken, stonden in het teken van het ‘zuiver houden van het Duitse ras’ en in het verlengde daarvan waren mensen met ‘erfelijke gebrekkigheden’ en zogenaamde ‘cultuurvernietigende elementen’ (Joden, ‘Untermenschen’, homoseksuelen, Roma en Sinti) ongewenst. In lees- en kinderboeken werden oorlog en geweld verheerlijkt. Gymnastiek stond in het teken van oorlog voeren. Op school werd de gewelddadige, racistische ideologie gelegitimeerd en verheerlijkt. Zelfs de sprookjeswereld stond in het teken van de nazi-ideologie.
Lezing
Op zondag 20 oktober houdt Jacques Dane van het Onderwijsmuseum een lezing over deze nep-opvoeding van de nazi’s. Aan de hand van leermiddelen laat hij zien hoe jongens en meisjes in de periode 1933-1945 vakkundig en esthetisch – de leermiddelen zagen er vaak prachtig uit – werden misleid. De gevolgen waren afschuwelijk.
Goed om te weten
- De lezing is gratis, maar je hebt wel een geldig entreebewijs voor het museum nodig: volwassenen betalen € 11,00, kinderen van 13 t/m 18 jaar € 6,50 en kinderen van 4 t/m 12 jaar € 4,50. Met een Museumkaart kun je gratis naar binnen.
- Daarnaast dien je je apart aan te melden voor de lezing via de website van het Onderwijsmuseum.
- Voorafgaand of na afloop van de lezing kun je natuurlijk het museum zelf bezoeken. Het museum is op zondag geopend van 11.00 tot 17.00 uur.