Artikel

Online speurtocht: op zoek naar fakes in het archief

Archieven laten zien dat de vraag of iets echt of nep is niet alleen vandaag speelt. En wat vroeger voor echt werd aangenomen, trekken we nu soms juist in twijfel. Gelukkig maar, anders werden er hier nog steeds heksen verbrand!

De bunker, hoek Hoofdstraat Breullaan, RAZU

In het kader van dit thema heeft het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) een online spel gemaakt. In het spel beantwoorden kinderen vragen over bronnen die op een of andere manier twijfels oproepen rond echtheid. En al doende leren ze ook het één en ander over wat een archief eigenlijk is en doet.

Doelgroep

Iedereen van 9 jaar en ouder, en in het bijzonder leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en in de onderbouw van het secundair onderwijs.

Waar is het te vinden

Het spel is te bereiken via de website van het RAZU en is daar (ook na de Maand van de Geschiedenis) gratis te spelen.

Meer informatie

In het Geschiedenislokaal zijn de volledige bronnen en een lesplan (inclusief lesideeën voor aanvullende lessen) te vinden.

Kerndoelen PO

Door deze les te doen, werken de leerlingen aan de volgende kerndoelen:

  • kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (leerlijn: informatie over heden en verleden, en historische bronnen). De leerlingen bekijken originele bronnen en beantwoorden daar vragen over.
  • Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (leerlijn A: objecten uit het verleden en verhalen). Door het spel te spelen zien ze een archief van binnen en leren ze wat een archief is, wat er ligt en waarom het belangrijk is dit erfgoed goed te verzorgen en te bewaren
  • Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal, leerlijnen Gebruik. De bronnen worden toegelicht via ingesproken teksten, waaruit de leerlingen de informatie moeten halen die ze nodig hebben om vragen te beantwoorden.

Kerndoelen VO onderbouw

Door deze les te doen, werken de leerlingen aan de volgende kerndoelen:

  • Kerndoel 40: De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. De leerlingen bekijken originele bronnen en beantwoorden daar vragen over. Sommige bronnen zijn historische voorbeelden van verschijnselen waar ze zelf ook mee te maken hebben in hun dagelijks leven, zoals fakenieuws en de cancelcultuur. Ze werpen daardoor een ander licht op dit soort zaken.
  • Kerndoel 37: De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen … De leerling leert daarbij in elk geval de relatie te leggen tussen de gebeurtenissen en ontwikkelingen in de 20e eeuw (waaronder de Wereldoorlogen en de Holocaust), en hedendaagse ontwikkelingen.

Digitale geletterdheid en Mediawijsheid

Daarnaast linkt deze les naar de domeinen Digitale vaardigheden en Mediawijsheid van Digitale Geletterdheid. Hedendaagse vragen over de echtheid van informatie en over welke bronnen je kunt vertrouwen en onderwerpen als fakenieuws komen er immers ook in aan bod!