Citymarketing in de 17de eeuw
In de zeventiende eeuw werden Haarlem en omgeving door dichters geprezen om de nijverheid van de inwoners, de schoonheid van de gebouwen en de ideale ligging tussen duinen en waterwegen. Hierdoor geïnspireerd brachten tekenaars, prentmakers en schilders Haarlem, het Spaarne en het omliggende land in beeld als een ‘aards paradijs’. De stad werd zo gunstig mogelijk in beeld gebracht, keurig aangeharkt en zonder vuil op straat. Een vroege vorm van citymarketing. Vergezichten met de Grote of St.-Bavokerk aan de horizon waren zó vertrouwd dat ze een eigen naam kregen: ‘Haerlempjes’.
Goed om te weten
- De lezing wordt gegeven in Studio H.
- De lezing is gratis bij te wonen, maar het is wel nodig om een speciaal (gratis) ticket te reserveren via https://tickets.franshalsmuseum.nl/nl/lezingblikophaarlem/tickets
- Naast een entreeticket voor de lezing dient iedere bezoeker een geldig entreebewijs voor het museum te hebben. Tickets kosten € 16,- voor volwassenen en € 8,- voor jongeren van 19 t/m 24 jaar. Bezoek is gratis voor kinderen t/m 18 jaar en houders van een Museumkaart. Tickets bestel je online via https://www.franshalsmuseum.nl/nl/tickets/.
- De lezing sluit aan bij de tentoonstelling Blik op Haarlem die van 22 september 2023 t/m 7 januari 2024 te zien is. Voorafgaand of na afloop van de lezing kun je deze tentoonstelling bekijken. Het museum is geopend van 11.00 tot 17.00 uur.